søndag 24. januar 2010

En problem fri reise?

Før jul var jeg på Snap Drive på Sandaker for å fikse en røket dynamoreim. Denne røk igjen rett før vi egentlig skulle dra til Font 7 Januar...
Jeg leverte så bila inn igjen og klaga, bare for å få høre at det var nesten en uke kø og vi måtte vente. Den 19 januar var bila endelig ferdig. Da hadde de klart å bytte reima og skjære bort litt av et deksel som de mente var årsaken til problemet.

Onsdag den 20`nde var vi på vei til ferga over fra Larvik til Hirtzhals. Jeg hadde lada opp til tur med å døgne, så Torstein kjørte mens jeg sov. En kjip og psykende tur ifølge han (jeg sov bort mesteparten:D) hvor vi rakk ferga med ca. 10 min margin:)
Vel framme i Danmark tok jeg over og kjørte oss så ned til grensa til Tyskland før Torstein tok over igjen bare for å finne ut at han var for trøtt og parkerte for natta.
I 8 tia var vi tilbake på veien, Torstein bak rattet og jeg godt rulla inn i soveposen:) Alt hadde gått bra og stemmninga var høy for buldring i Font på torsdag.

I 4 tia en gang var det behov for diesel og da jeg tok av autobanen hørte vi en kjip metalisk skrapelyd. Vi rulla inn på bensinstasjonen og sjekka motorrommet. Krabba under bila, men fant ingen feil. 50 meter lenger nede i veien var lyden tilbake og 100 meter senere var batteriet lades ikke lampa på igjen.
Denne lampa kjenner jeg ganske godt da det er den som lyser når reima til dynamoen er borte,og det var den faen meg nå og!!
Forbanna Snap Drive Sandaker, udugelige rådyre ueffektive motherfuckers. Skulle hørt på min STORE fetter Hauk og dytta bila på Kiel ferga uten reim og ringt NAF i tyskland...

Uansett:D Vi var nå i en liten by kalt Willich ganske nær Duesseldorf, og tilfeldigvis 50 meter fra en Volkswagen forhandler!

De hadde et verksted, men mekanikerne var gått for dagen. Lite gira på å bli på ubestemt tid i Tyskland spurte vi om de hadde noen reimer av typen vi trengte så vi kunne fikse det selv.

Det hadde de ikke, men de forklarte oss veien til en butikk som tilfeldigvis solgte slike reimer 200 meter lengre borte.

Etter å ha rota litt rundt etter butikken (vi glemte navnet...) fant vi fram og fikk kjøpt en reim. Litt psyka på om det bare var reima som var gåen spurte vi om de viste av en mekaniker.

De ringte så litt rundt for oss og fant en fyr som holdt til ikke langt unna.

De sendte så ei dame ut fra bakrommet som skulle kjøre foran oss og vise oss veien! Service orientert folk detta!

Vel framme på verkstedet sjekker mekaniker`n bila og finner raskt ut at det er dynamoen som er problemet og at vi trenger en ny...

Psyka på det heller vage budsjettet og hvor lenge vi må være i tyskland venter vi i spenning på dommen mens mekaniker`n tar et par telfoner.


Det viser seg at tyskerne er effektive og en ny dynamo vil komme i 05 tia og han kan fikse det etter klokka 06 nesten dag!

Vi kjører så å parkerer bila for kvelden og går en runde i Willich for å ta ut litt cash og for å få i oss no mat. Resturanten er billig og bra og gir oss en gratis ouzo shot "for the road".


Etter å ha campa midt i et boligfelt er jeg oppe 5.50 og kjører bila tilbake til verkstedet. Her er alt klart og vi ruller rett inn.
Torstein er over optimistisk og klar for å buldre i font samme dag.


Desverre viser det seg at den nye dynamoen ikke passer og vi er igjen stuck på ubestemt tid...

Heldigvis er mekanikerne flinkere i tyskland en på Snap Drive Sandaker! og finner fram en brukt dynamo etter den andre. Etter å ha mekka et par nye fester og testa 3 stk finner han endelig en som fungerer og passer.


Han beskriver den som:"It`s not perfect, but it works". Vi betaler så lusne 1250 kr!! og er tilbake på veien igjen i 12.30 tia fredag den 22.


Jeg kjører så strake veien 55 mil direkte til Font. Gira på en kveldsøkt, men slitne og trøtte velger vi å sette opp teltet ved Hippodromen og heller få i oss middag og rydde litt i bila og være fresh til neste dag og dagslys:)


"Camping liv"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar